Booming Amsterdam De aanleg van de grachten in de Gouden Eeuw. Tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam, 15 februari – 26 mei 2013          

Licht op de Gouden Eeuw

De tentoonstelling is klaar. De wanden zijn helemaal af, alles hangt op zijn plek. Een per ongeluk scheef afgesneden bijschrift wordt nog snel vervangen. Rondslingerende papieren, schema’s met aanwijzingen worden voor de laatste keer bekeken. Ze mogen nu echt weg.

Een medewerkster loopt wat verloren door de zaal. Maanden is er intensief nagedacht en gewerkt, alles is uit de kast gehaald, en nu is het zover. De tentoonstelling geven we aan de bezoekers. Het stemt tevreden maar ook wat weemoedig. Morgen verder met een nieuw project.

Nu alles aan de wanden hangt en in de vitrines ligt is het tijd voor het laatste belangrijke onderdeel: het licht in de zaal. Christiaan van Gulik en Tom Verheijen van Rapenburg Plaza zijn druk in de weer met spotjes, lichtfilters en wallwashers.

Tom: ‘We lichten niet alleen de werken uit, maar ook de vormgeving daaromheen. De focus ligt op het werk, maar je moet opletten dat het geheel er goed uitziet. Dat begint met heel veel spotjes in de rails aan het plafond klikken. Voor deze tentoonstelling gebruiken we zo’n honderd spotjes en twintig wallwashers. Die verspreiden het licht over de volle hoogte van de wand.

Het gaat erom dat het werk optimaal tot zijn recht komt, zonder veel reflecties en met een optimale lichtintensiteit. Dat is niet simpel baf! een spotje erop. Met licht breng je focus aan en stuur je de blik van de mensen naar de dingen die interessant zijn om te tonen. Sfeer is belangrijk. Net als thuis, een interieur dat je inricht. In een kale bak is het over het algemeen minder gezellig. Met licht kun je een ruimte echt veranderen.

De lichtsterkte meten we in lux-waarden. Werken op papier, zoals op deze tentoonstelling de oude kaarten en tekeningen, zijn heel gevoelig voor licht. Luxwaarde is echt een punt, met meer dan 50 lux gaat het gewoon vergelen. Net als een krant in de zon. Ook de pigmenten verdwijnen, waardoor de kleuren vervagen. Eigenlijk proberen we de werken in het zonnetje te zetten, maar dan zonder de hoge luxwaarde.

Behalve tentoonstellingen verzorg ik ook het licht bij theatervoorstellingen. Bijzonder was de samenwerking met kunstenaar Serge Onnen en zijn band Collectief Oorbeek. In de zomer van 2010 had hij de muziektent in het Vondelpark omhangen met doek. Ik had er allerlei lichtbronnen in geplaatst, van simpele peertjes tot zelfgemaakte koekblikken. Toen de zon onderging begon de tent langzaam op te gloeien, als een reusachtige lantaarn. Je zag de schaduwen van de bandleden, die improviseerden op de veranderingen van het licht. Ondertussen werd het langzaam donker. Een magisch moment.’

13 februari 2013 | Filed under Interview.

Een reactie op Licht op de Gouden Eeuw

  1. Pingback: Booming Amsterdam opened | Rapenburg Plaza